Integracja

INTEGRACJA W NASZEJ SZKOLE

„… pomaganie osobom niepełnosprawnym, także w tym, żeby sami z siebie coś dali i żeby współpracowali, na miarę swoich możliwości, w tworzeniu bardziej ludzkiego świata” 

Święty Jan Paweł II

Co to jest integracja?

Integracja  jest to najprościej zespolenie czyli wspólne uczenie się i rozwijanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych wraz ze swoimi rówieśnikami. Integrując społecznie dzieci niepełnosprawne, stwarzamy im warunki, aby mogły one wychowywać się w swojej rodzinie ( nie w internacie ), uczyć się  w szkole powszechnej ( tej najbliższej osiedlowej), wzrastać w naturalnym środowisku wśród pełnosprawnych rówieśników.

W klasie integracyjnej mogą się znaleźć uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności:

1.Z niepełnosprawnością sensoryczną:

  • słabosłyszący;
  • słabowidzący.
  1. Z niepełnosprawnością intelektualną:
  • niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim
  • niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym,
  • z niepełnosprawnością sprzężoną
  • z autyzmem lub Zespołem Aspergera.
  1. Z niepełnosprawnością ruchową:
  • niepełnosprawni ruchowo (w tym z afazją)

Zalety integracji:

  • odczuwanie pozytywnych więzi z zespołem klasowym,
  • wzbudzanie wiary we własne siły i możliwości,
  • rozwój samodzielności,
  • kształtowanie empatii,
  • właściwe spojrzenie na świat i ludzi,
  • udzielanie wzajemnej pomocy przy rozwiązywaniu zadań, problemów,
  • wzmacnianie u uczniów szacunku do siebie.

Charakterystyka klasy integracyjnej

Oddział liczy nie więcej niż 20 uczniów, w tym nie więcej niż 5 niepełnosprawnych.

W każdej klasie integracyjnej pracuje dwóch pedagogów:  Nauczyciel prowadzący i pedagog specjalny – wspomagający. Nauczyciel prowadzący realizuje treści programowe, natomiast nauczyciel wspomagający dostosowuje ich zakres do możliwości niepełnosprawnego dziecka, jego tempa pracy i specjalnych potrzeb.

Dla każdego z uczniów objętych integracją opracowywany jest Indywidualny Plan Edukacyjno-Terapeutyczny, dostosowujący formy i metody pracy do możliwości i potrzeb, wynikających z danej niepełnosprawności.

Każdy z uczniów objęty jest dodatkową pomocą w ramach zajęć specjalistycznych:

  • rewalidacyjnych,
  • korekcyjno-kompensacyjnych,

Ponadto uczniowie mogą korzystać z pomocy pedagoga szkolnego oraz uczęszczać na dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, a także rozwijać swoje pasje w kołach zainteresowań.

Metody pracy z całą klasą:

  • Pedagogika zabawy “KLANZA”,
  • Drama,
  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
  • elementy Metody Knillów,
  • Metoda Dobrego Startu,
  • Dogoterapia,
  • Muzykoterapia,
  • Arterapia.