Psycholog – dla uczniów


#ZOSTAŃWDOMU dotyczy także sposobu nauki. Niestety przez jakiś czas nie będziemy się widywać w szkole, ale jakoś uczyć się trzeba 🙂
Dlatego łapcie kilka wskazówek, które mogą się Wam przydać.

1. Plan dnia.
Ustalcie sobie plan dnia i racjonalnie podzielcie czas. Oprócz podstawowych obowiązków takich jak codzienne czynności higieniczne i posiłek, plan powinien zawierać czas na naukę, zajęcia gospodarcze i wreszcie na inne zajęcia związane z Waszymi zainteresowaniami. Oczywiście bardzo ważny jest czas, który poświęcicie wypoczynkowi. Dzięki wyznaczeniu takich granic nie będzie ignorować nauki, a zaległości nie będą się nawarstwiać.

2. Miejsce do nauki.
Zorganizujcie sobie miejsce gdzie będziecie się uczyć. Zadbajcie o dobre oświetlenie i uporządkowanie miejsca. Zabawki czy podręczniki, których nie potrzebujecie przy odrabianiu lekcji, sprzątnijcie z biurka. Zostawcie tylko niezbędne przybory szkolone i podręczniki. Oglądanie telewizji czy słuchanie radia podczas nauki wpłynie negatywnie na uwagę i koncentrację. I jeszcze jedno… nie siadajcie do nauki np. w piżamie, ponieważ ona kojarzy się ze snem a nie nauką.

3. Samodzielna nauka.
Zanim zaczniecie się uczyć przejrzyjcie zadania przesłane przez nauczycieli i oceńcie, czy sami dacie sobie z nimi radę, czy będziecie potrzebowali pomocy. Jeśli pojawią się trudności, poproście o pomoc rodziców/opiekunów/kolegów….my również chętnie pomożemy:). Najpierw jednak podejmijcie wysiłek zrobienia zadań samodzielnie.

4. Od czego zacząć?
Naukę zacznijcie od przedmiotów dla Was trudniejszych, a te łatwe pozostawcie na koniec. Jeżeli masz trudność z motywacją do nauki możesz rozpocząć od przedmiotu, który lubisz, żeby nie zniechęcić się do dalszej pracy. Po ok. 45 min nauki zadbajcie o 5-10 min przerwy. Odrobina ruchu jest dobrym pomysłem. Dla wzrokowca pomocne będą samodzielnie stworzone notatki, kolorowe zakreślenia, myśli umieszczone w ramkach.
Słuchowiec będzie korzystał z nagrań i filmików. Uczcie się na głos albo korzystać z tekstów czytanych przez inną osobę.

5. Komputer.
Ze względu na sytuację, nauka w domu wiąże się z korzystanie z internetu i komputera. Pamiętajcie, że długie korzystanie z technologii nie jest dobrym pomysłem, a ruch to zdrowie !!

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo:

  • korzystaj z aktualnego oprogramowania antywirusowego; 
  • otwieraj wiadomości tylko od znajomych osób;
  • ostrożnie pobieraj pliki z sieci;
  • nie klikaj w nieznane linki;
  • sprawdzaj czy strona, do której się logujesz ma zabezpieczenie SSL;
  • w żadnym wypadku nie należy nikomu podawać danych dostępowych do swoich kont.

    Powodzenia 🙂 Jeśli będziecie potrzebowali pomocy, dajcie znać 🙂


MOTYWACJA DO NAUKI

Motywacja to chęć i gotowość podjęcia jakiejkolwiek aktywności- np. do nauki.

Możemy wyróżnić trzy główne rodzaje motywacji: wewnętrzna, zewnętrzna i lękowa.

Motywacja zewnętrzna wynika z nagrody, którą mamy otrzymać po dobrze wykonanym zdaniu. W szkole najczęściej jest to pozytywna ocena albo zaspokojenie oczekiwań rodziców/nauczycieli.

Motywacja wewnętrzna
wynika z faktu, że nauka i zdobywanie wiedzy daje nam satysfakcję i radość CHCĘ WIEDZIEĆ WIĘCEJ 🙂

Motywacja lękowa
pojawia się kiedy uczymy się, żeby unikną kary albo innych przykrych następstw.


ZASADY ZACHOWANIA SIĘ W INTERNECIE

Znalezione „ukradzione” dobre rady. Mam nadzieję, że będziecie się do nich stosować.


Koncentrację uwagi możemy ćwiczyć 🙂

Co to jest?

Koncentracja to umiejętność skupiania i utrzymywania uwagi na określonych zadaniach. Jest nam potrzebna do funkcjonowania na co dzień. Rozwija się stopniowo: najpierw uwaga jest mimowolna (tzn. naszą uwagę przyciągały np. poruszające się przedmioty albo głośny dźwięk), później przekształca się w uwagę kierowaną- możemy dostrzegać i robić to, co jest dla nas ważne w danym momencie.

Do czego jej potrzebujemy?

Potrzebujemy jej do wykonania określonego zadania, osiągnięcia celu, rozwiązania problemu czy zrozumienia ważnego zagadnienia. Dobra umiejętność koncentrowania uwagi wiąże się z lepszą pamięcią, zdolnościami przestrzennymi oraz logicznym myśleniem.

Co wpływa na koncentrację?

  • Dystraktory – to różne bodźce, które odciągają naszą uwagę od tego, na czym chcemy być skupieni np. hałas, jaskrawe kolory w pokoju, włączony telewizor lub radio itp. Starajmy się ich unikać.
  • Motywacja i pozytywne nastawienie – warunek konieczny do włożenia wysiłku w realizację (szczególnie trudnego) zadania.
  • Przerwy – nawet krótki odpoczynek pozwoli na efektywniejszy powrót do zadania.
  • Dieta – należy pamiętać o zdrowym odżywianiu i piciu odpowiedniej ilości wody.
  • Sen – kiedy jesteśmy wyspani i wypoczęci, osiągamy lepsze efekty.
  • Ćwiczenia – koncentrację można usprawniać dzięki odpowiednim ćwiczeniom.
Powodzenia 🙂

NARKOTYKI – RYZYKOWNA DROGA

Poniżej zamieszczam ulotkę zawierającą wszystkie ważne informacje dotyczące profilaktyki uzależnienia od narkotyków.

Poniżej zamieszczam ulotkę zawierającą wszystkie ważne informacje dotyczące profilaktyki uzależnienia od narkotyków.

Zajrzyjcie do niej 🙂


Rozwój poznawczy

Wspierajmy rozwój dzieci we wszystkich sferach, aby mogły prawidłowo nabywać nowe umiejętności i wiedzę. Zamieszczam pożyczone ćwiczenia rozwijające dla młodszych dzieci.

Udanej zabawy 🙂


ZABAWY I ĆWICZENIA


Nadmiar stresów u dzieci objawia się czepianiem kurczowo dorosłych, zaburzeniami zachowania, bezsennością, brakiem koncentracji. Złym zachowaniem w przedszkolu, w domu, itp. Należy pamiętać, że naturalnym sposobem radzenia sobie ze stresem u dziecka jest zabawa i jeśli będzie ona odpowiednio przygotowana i poprowadzona zapewni pożądane efekty.


Jesteśmy dla siebie mili 🙂

Uśmiech i dobre słowo mogą poprawić nam humor i rozjaśnić dzień innym 🙂

Nie zapominajmy o tym:)

Poniżej zamieszczam karty pracy. Wymyśl komplementy 🙂

Powodzenia 🙂


ZASTANÓW SIĘ 🙂

Przypomnij sobie kiedy czułeś, że dobrze Ci się z kimś rozmawia. Jak zachowywała się ta osoba? Co robiła, mówiła?

Zamieszczam kartę z pytaniami:) Odpowiedź na nie i zastanów się co z tego możesz zastosować podczas rozmów z innymi 🙂


KOMUNIKAT JA

Komunikat typu Ja to świetny sposób na wyrażanie własnych poglądów, myśli i opinii beż obrażania innych.

W pliku poniżej przesyłam opis i ćwiczenia 🙂

Pozdrawiam 🙂


SMUTEK

Smutek nie należy do przyjemnych emocji ale jest tak samo potrzebny jak inne.

Pamiętajcie!! nie możemy go ignorować. Musimy go przeżyć, bo powróci większy i mocniejszy.

Zamieszczam plik.

Pozdrawiam 🙂


ASERTYWNOŚĆ

Kontynuujemy temat asertywności. Jest to ważne zagadnienie, ponieważ ta umiejętność znacznie ułatwia życie i relacje z innymi ludźmi.

Zamieszczam plik 🙂


STRACH

Kolejna z emocji do oswojenia to STRACH. Niestety jest to emocja nieprzyjemna, ale bardzo potrzebna. Zajrzyj do pliku poniżej. Udanej zabawy 🙂

POLECAM KSIĄŻKĘ DLA DZIECI 🙂

ASERTYWNOŚĆ

W swoim życiu mamy kontakt z wieloma osobami i różne sytuacje się nam przydarzają. Dlatego dobrze jest ćwiczyć pewne umiejętności przydatne w komunikacji międzyludzkiej- co ważne komunikacji pozbawionej agresji i zbytniej uległości.

Dzisiaj mowa o ASERTYWNOŚCI. Przygotowałam dla Was, krótki tekst i kilka ćwiczeń. Zamieszczone są poniżej jako pliki pdf.

Pozdrawiam 🙂


Rozpoznawanie i nazywanie emocji
Interpretacja własnych emocji i stanów emocjonalnych innych ludzi jest bardzo ważna- dlatego zamieszczam kolejne ćwiczenia dla młodszych dzieci.
Udanej zabawy:)
 

AUTOPREZENTACJA- moje mocne strony

Wielu z nas ma trudność w prezentowaniu swoich mocnych stron, wypowiadaniu się na temat odniesionych sukcesów. Gdy podczas zajęć zadaje pytanie JAKIE SĄ TWOJE MOCNE STRONY ? – w odpowiedzi słyszę HMMM……..

Niestety ze wskazaniem wad i braków nie macie problemu. 😉

Należy to zmienić !!!:)

Kolejnym krokiem do odpowiedniej autoprezentacji jest określanie swoich mocnych stron.

Powodzenia 🙂

Zamieszczam PDF

 


MEMORY

Zamieszczam MEMORY emocje przygotowane przez emocjedziecka.pl

Jest to świetne ćwiczenie pamięci i powtórka emocji, które już znamy.

Udanej zabawy:)


AUTOPREZENTACJA

Rozmowy z ludźmi, podczas których musimy zaprezentować siebie  zwykle wywołują dużo napięcia i stresu. Dlatego dobrze jest przygotować się do nich. Szczerość i naturalność zawsze będą dobrze oceniane.

Pierwszym krokiem do odpowiedniej autoprezentacji jest poznanie siebie.  Niestety opowiadanie o sobie jest trudne. Możemy poćwiczyć razem.

Zamieszczam PDF zachęcający do rozmyśleń na własny temat. Spróbuj 🙂

 


Radość

Radość jest najprzyjemniejszą z emocji 🙂

Daje nam energie do działania, wyraża pełnię zadowolenia, satysfakcji.

Największą radość okazują dzieci. Są to bardzo szczere emocje. Z upływem lat okazywanie radości staje się coraz bardziej kontrolowane. Radość wymaga zaangażowania. Musimy mieć na nią czas. Jest to bardzo istotne w dzisiejszym świecie. Aby być szczęśliwym należy docenić siebie, pozwalać sobie na przyjemności, próbować nowych rzeczy oraz doceniać nawet najmniejsze pozytywny dnia codziennego.

Pracujmy nad tym, żeby jak najwięcej radości i szczęścia było w naszym życiu 🙂

Zamieszczam materiały do zajęć.

Pozdrawiam:)

Znalezione w internecie 🙂

UZALEŻNIENIE OD MEDIÓW

Uzależnienie to silna i niekontrolowana potrzeba robienia czegoś czy zażywania jakiejś substancji.

Uzależnić można się nie tylko od alkoholu, narkotyków czy papierosów, lecz także od telewizji, komputera czy gier.

Daje złudne poczucie otrzymania „nagrody”: dobrego samopoczucia, rozładowania napięcia, kontaktu z inną osobą- a to uzależnia. W internecie taką nagrodą są też: poczucie bycia w centrum zainteresowania, bycia ważnym.

Jeśli długie korzystanie z mediów wpływa negatywnie na rożne obszary życia, można mieć podejrzenia, że są to początki uzależnienia.

Obserwuj, czy rezygnujesz ze snu na rzecz korzystania z internetu, w efekcie czego jesteś cały czas zmęczony, czy kontakt z rodziną i przyjaciółmi nie jest już tak atrakcyjny jak znajomości internetowe, czy rachunki rosną lub nie masz czasu na zajęcia pozalekcyjne.

Jeśli czujesz, że coś sprawia ci kłopot i wymyka się spod kontroli, zwróć się o pomoc do rodziców albo do nas.

Wbrew pozorom nie jest trudno odzyskać kontrolę nad swoim czasem i życiem. Przede wszystkim obserwuj siebie i swoje zachowania. Staraj się dokładnie planować swój wolny czas, wypełniaj go ciekawymi aktywnościami nie tylko w sieci.

  • powiedzieć o swoim problemie zaufanej osobie,
  • skorzystać z pomocy psychologa
  • unikać z korzystania z internetu w samotności, np. przenieść komputer ze swojego pokoju, do pokoju wspólnego, gdzie przebywają inni domownicy
  • znaleźć inne hobby w rzeczywistości (sport, zajęcia teatralne, gry planszowe)
  • poszukać programów pomagających kontrolować czas spędzany w internecie
  • wyznaczyć sobie godziny korzystania z internetu, poprosić innych o przypominanie, ile jeszcze zostało czasu na rozrywkę
  • obserwować siebie: „W jakich momentach spędzam najwięcej czasu w internecie?”

Zamieszczam ćwiczenia do tego tematu 🙂

 


NASZE EMOCJE

Rozpoznawanie emocji jest niezwykle ważne w komunikacji między ludźmi. Jest to wskazówki stosunków międzyludzkich. Stosunkowo wcześnie zaczynamy się ich uczyć. Bardzo wartościowe jest rozwijanie tej umiejętności

Zamieszczam plik pdf z ćwiczeniami

Udanej zabawy:)

 

Jaką rolę pełnisz w grupie ?
Praca w grupie towarzyszy nam od dzieciństwa- wspólna zabawa, odrabianie zadań, czy przygotowywanie prezentacji. Jedni wolą pracować indywidualnie, a inni uwielbiają robić to w grupie.
Zamieszczam test, który pozwali określić jaką Wy odgrywacie w grupie.
Krok po kroku 🙂


Wypełnij zamieszczony poniżej kwestionariusz w następujący sposób:

1. w każdej z siedmiu części kwestionariusza rozdziel po 10 punktów. Możesz przypisać 10 punktów tylko jednej literze (a-h), jeśli to stwierdzenie doskonale opisuje Twoje zachowanie w grupie lub rozdzielić 10 punktów pomiędzy wszystkie lub niektóre litery, jeśli jednocześnie opisują Twoje zachowanie w różnym stopniu nasilenia;

2. wpisz Twoje odpowiedzi do tablicy wyników;

3. przenieś wyniki do tabeli klucza.

4. Dodaj punkty w wpisane w każdej kolumnie w celu obliczenia liczby punktów przypisanych poszczególnym rolom w grupie;

5. Interpretacja wyników.

Najwyższy wynik świadczy o najczęściej przyjmowanej KONSTRUKTYWNEJ ROLI GRUPOWEJ. Następny w kolejności dotyczy roli, którą przyjmujesz, jeśli z jakichś powodów istnieje mniejsze zapotrzebowanie na tę najbardziej preferowaną. Dwa najniższe wyniki dotyczą obszarów prawdopodobnie najsłabszych, które należałoby rozwijać. Być może jednak zamiast je „na siłę” wzmacniać, lepiej poszukać kolegów, którzy mogliby w grupie stanowić dla Ciebie dopełnienie.

Podzielcie się jaką rolę odgrywanie w grupie 🙂 martapason.psycholog@gmail.com

Udanej zabawy 🙂

 


 

Wrzucam karty pracy HARMONIJNY ROZWÓJ dla młodszych dzieci, udostępnione przez Ei System 🙂


Ćwiczmy  motorykę małą, czyli sprawność paluszków i rączek. Zamieszczam plik ze zwierzątkami do wycięcia i sklejenia.

Chętnie zobaczę wyniki Waszej pracy i podzielę się z innymi- podeślijcie zdjęcia na adres:  martapason.psycholog@gmail.com


STRES- jak sobie z nim radzić?

Przygotowałam dla Was prezentację na temat stresu i sposobów radzenia sobie z nim.

Zamieszczam również plik z ćwiczeniami pozwalającymi zapanować nad stresem.

Pozdrawiam, Marta P 🙂

Plik z kolorowankami antystresowymi


WIOSNA

Pożyczone od Sylwia Błaszczak – www.mamawdomu.pl – karty pracy do wykonania w czasie wolnym 🙂

 


 

Propozycja od EDUTAPIA www.edutapia.pl

WIELKANOCNE KART PRACY