Pedagog

Godziny pracy pedagoga
Pedagog Agnieszka Sokołowska
 
Poniedziałek 8.15-12.15
Wtorek 8.15-12.15
Środa 8.15-13.15
Czwartek 11.00-15.00
Piątek 10.00-15.00

Drodzy Rodzice!
Znaleźliśmy się wszyscy w trudnej, nietypowej dla nas sytuacji związanej z pandemią, a co za tym idzie zamknięciem w domach, ograniczeniem kontaktów z bliskimi, a dzieci z rówieśnikami. U młodych ludzi pojawiają się emocje, z którymi nie zawsze wiedzą jak sobie poradzić, gdzie szukać pomocy? Ważna rola spoczywa tutaj na Rodzicach, którzy muszą być bacznymi obserwatorami Swoich pociech. Gdy jesteście zaniepokojeni zachowaniem Waszego Dziecka, nie wiecie jak Mu pomóc, pamiętajcie, że w szkole jest zatrudniony pedagog i psycholog. Jesteśmy do Waszej dyspozycji. Służymy wsparciem i pomocą!

CO   TO   JEST      DEPRESJA?     Depresja jest to zaburzenie charakteryzujące się różnymi objawami, które występują przez okres co najmniej 2 tygodni           w postaci:

  1. zmian nastroju polegających na pogrążeniu się w smutku, który nie mija choć przyjaciele chcą nas zabrać do kina, czy na imprezę.
  2. przygnębieniu, nie potrafimy się śmiać z dowcipów, nic nas nie cieszy
  3. utracie zainteresowań, samochody, konie, filmy, gry, moda, muzyka…. wszystko jest nam obojętne
  4. nie możemy spać, przestajemy jeść, nie zależy nam na wyglądzie
  5. stajemy się wolni, czujemy nieustannie zmęczenie

Posłuchajmy co mówią młode osoby, które na nią cierpiały?

„Otwierasz oczy i nie masz siły przewrócić się na drugi bok w łóżku. Wstajesz i to jest duży sukces. Stałam i przez 20 minut nie potrafiłam umyć zębów”

„Boisz się, jesteś smutny, nic dosłownie nic cię nie cieszy, obwiniasz się za wszystko, czujesz się samotny i bezradny”

„Nie potrafisz podjąć żadnej decyzji, w szkole zaczynasz łapać banie, nie potrafisz się skupić, chcesz tylko spać lub zniknąć, wydaje ci się, że bez ciebie świat będzie lepszy”

 

„Wszystko jest czarne.

Świat naprawdę traci kolory, gaśnie światło.

Wszystko robi się ciężkie, nieruchome… Nawet twoje ciało.

Masz ochotę tylko leżeć, wszystko jest obojętne, chcesz tylko umrzeć.

Czas w ogóle nie płynie. Nie ma przyszłości. Każda chwila jest taka sama.

Jesteś zanurzony w oceanie zimnego bólu, bez światła i bez dźwięku –

Cały czas mówi płaskim, bezbarwnym głosem.

Twoje myśli to ciągły chaos. Nie wiesz, co się dzieje, nie wiesz już, kim jesteś.

Boisz się decyzji. Wszystkich. Nie umiesz ich podjąć.

Jak można coś robić, kiedy nic nie ma sensu, kiedy nie ma przyszłości,

a pewne są tylko cierpienie i śmierć?

Nie masz też sił, by próbować coś zmienić.

Jesteś wyładowaną baterią”

Maciej Rajk

 

OBJAWY SOMATYCZNE
Zaburzenie rytmów dobowych
(między innymi zaburzenie rytmu snu i czuwania),
Utrata apetytu (ale możliwy jest również wzmożony apetyt),
Osłabienie oraz zmęczenie, spadek aktywności, złe samopoczucie fizyczne.
 
OBJAWY MOTYWACYJNE
Amotywacja
Spowolnienie ruchowe
Trudności z podejmowaniem decyzji.
 
EMOCJONALNE
Smutek
Obniżony lub obojętny nastrój
Anhedonia – niemożność odczuwania przyjemności, utrata radości życia (począwszy od utraty zainteresowań, skończywszy na zaniedbywaniu potrzeb biologicznych),
Poczucie braku perspektyw na przyszłość,
Dysforia – zniecierpliwienie, drażliwość.

Często błędnie utożsamiamy depresję z „gorszym dniem”.

Zły nastrój to stan, który szybko mija.

Z kolei depresja to choroba, która nie leczona może ciągnąć się nawet latami i doprowadzić ostatecznie do samobójstwa.

Osoba z depresją to niekoniecznie człowiek ze smutną miną.

Często są to ludzie uśmiechnięci, którzy bardzo cierpią od środka.

Uśmiech to tylko maska, która ma stwarzać pozory normalności.

Chory na depresję pragnie pomocy i zainteresowania ze strony innych, jednak nie przyznaje się do tego z obawy, że zostanie źle odebrany przez rówieśników, rodziców…

 

 

Szanowni Rodzice i Drodzy Uczniowie w związku z realizacją nauki zdalnej przygotowałam dla Was praktyczne wskazówki dotyczące organizacji nauki w domu. Zachęcam do zapoznania się z nimi.

 

Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy – nauki w domu.

Drogi Uczniu!

  1. Przed przystąpieniem do pracy – nauki uporządkuj biurko – przygotuj potrzebne podręczniki, zeszyty, przybory. Bałagan na biurku rozprasza Cię i odrywa od nauki. Usuń z biurka wszystkie rzeczy, które nie są związane z tym, co akurat robisz.
  2. Zwróć uwagę na oświetlenie – biurko powinno stać obok okna, a lampka stać po lewej stronie dla osoby praworęcznej i po prawej stronie dla osoby leworęcznej.  Ważne jest też natężenie światła i jego rodzaj. Jeżeli tylko masz możliwość, ucz się przy naturalnym świetle. Jeżeli to niemożliwe, zadbaj, żeby pokój był jasno oświetlony ciepłym, łagodnym światłem.
  3. Przygotuj się do nauki tak, żebyś nie musiał się odrywać od pracy za każdym razem.
  4. Postaraj się pracować w cyklu zbliżonym do szkolnego, a później chwila przerwy, pracuj zatem 30-45 min. (możesz ustawić czasomierz), następnie zrób sobie 5-10 min. przerwy – przejdź po mieszkaniu, zjedz, odpocznij chwilę, przewietrz pokój i wróć do nauki ze świeżym umysłem.
  5. Zaczynaj uczyć się od najtrudniejszych przedmiotów.
  6. Duży zakres materiału podziel na mniejsze części, wówczas lepiej będziesz widział, czego już się nauczyłeś.
  7. Wykonuj notatki, mapy myśli, wykresy, stosuj różne kolory.
  8. Wykorzystuj różne zmysły – m.in. wzrok (czytaj cicho, zaznaczaj, zakreślaj), słuch (czytaj, mów, powtarzaj głośno) – wybierz sposób najlepszy dla siebie.
  9. W przypadku pytań, wątpliwości kontaktuj się z nauczycielami, wychowawcą.

 

Proponuję – Utrzymaj szkolny tryb dnia:

  1. Wstawaj o tej samej porze.
  2. Pamiętaj o porannej rutynie –  o higienie i śniadaniu.
  3. O określonej porze, zgodnie z planem rozpocznij pracę z nauczycielami – w godzinach tych nauczyciele komunikują się z Tobą, wyjaśniają nowy materiał.
  4. Wykorzystaj przerwy.  Wykonaj ćwiczenia ruchowe – rozciąganie się, wstanie z miejsca, spacer po mieszkaniu będzie regenerowało umysł, wywietrz pokój.
  5. Zaplanuj sobie czas popołudniowy – pamiętaj o odpoczynku.
  6. Utrzymuj kontakty z rówieśnikami (online) – zachowując zasady bezpieczeństwa.
  7. Zapytaj rodziców, jak możesz pomóc  w domowych obowiązkach.
  8. Wykorzystaj posiadane gry – np. planszowe, domino, bierki, scrabble – zagraj z rodzicami, rodzeństwem.
  9. Jeśli to możliwe (na aktualny czas i sytuację) – rozwijaj swoje zainteresowania, pasje.
  10. Pamiętaj o zdrowym odżywianiu się.
  11. Dbaj o sen. Śpij minimum 8 godzin. To wzmacnia zdrowie – odporność fizyczną i psychiczną.

Pracuj systematycznie!

 

 

Drodzy Rodzice

  1. Dopilnujcie, by dziecko wstawało o stałej porze, pamiętało o higienie i obowiązkowym śniadaniu.
  2. Planujcie z dziećmi ich dzień. Pamiętajcie o właściwych proporcjach czasu nauki i odpoczynku.
  3. Pamiętajcie, aby wietrzyć mieszkanie, w razie możliwości wyjść na świeże powietrze – na balkon bądź do ogrodu.
  4. O określonej porze, zgodnie z planem dziecko rozpoczyna pracę z nauczycielami – w godzinach tych nauczyciele komunikują się, wyjaśniają nowy materiał.
  5. Uwzględniając obecny plan lekcji ustalcie z dzieckiem godziny, w których będzie uczyło się i odrabiało lekcje. Określcie: czego dzieci mają się nauczyć (przedmiot, zakres materiału), ile czasu im to zajmie, jakie materiały powinno zgromadzić, by zacząć naukę (np. zeszyt, książkę, przybory, inne pomoce).
  6. Wyznaczajcie przedział czasowy, w którym dzieci będą się uczyły. Starajcie się trzymać określonych terminów.
  7. Podzielcie wspólnie materiał do nauki na partie. Odznaczajcie zrealizowane zadania – to bardzo motywuje, bo jest wizualnym odzwierciedleniem wykonanej pracy.
  8. Sporządźcie rozkład zajęć uwzględniający czas na naukę, rozrywkę i ruch (uwzględniając warunki i aktualną sytuację).
  9. Pamiętajcie o odpoczynku, relaksie – wspólne dostępne w domu gry (np. planszowe, bierki, domino, scrabble itp) – może własnoręczne wykonanie gry. Czas spędzany razem wzmacnia więzi rodzinne.
  10. Zaangażujcie dzieci do domowych obowiązków. W ten sposób uczą się oni odpowiedzialności, obowiązkowości a przy okazji zdobywają doświadczenie.
  11. Wspierajcie dziecko w wykonywanych działaniach, ale nie wyręczajcie. Doceniajcie wysiłek dziecka włożony w pracę – naukę.
  12. Pamiętajcie o właściwym odżywianiu oraz piciu wody.
  13. Dbajcie o wypoczynek dziecka – sen – to wpływa na zdrowie – wzmacnia odporność fizyczną i psychiczną.
  14. Bądźcie w kontakcie z wychowawcą, nauczycielami w sposób obustronnie ustalony.

Dziękuję za poświęcony czas!

Agnieszka Sokołowska – pedagog

 

 

 


Czym jest

Stres jest negatywnym odczuciem, które towarzyszy człowiekowi od zawsze. Przyspieszone bicie serca, spocone dłonie, „gęsia skórka”, pojawiające się pod wpływem silnych emocji, to niektóre reakcje organizmu.

Jak sobie radzić ze stresem?

Stres może mieć negatywny wpływ na nasze życie, dlatego musimy walczyć z nim, aby w naszym życiu panował spokój i ład. W celu zminimalizowania silnego, przewlekłego napięcia emocjonalnego, nieodzowne jest zapewnienie sobie odpowiedniej ilości czasu na odpoczynek. Niezbędna ilość snu, ciepła kąpiel czy relaks przy interesującej książce lub dźwiękach ulubionej muzyki z pewnością korzystnie wpłynie na stan psychiczny każdego człowieka. Nie należy wyłączać się z życia towarzyskiego, lecz częściej rozmawiać o dręczących problemach. Pozwoli to znacznie rozładować napięcie i stres. Należy także, w miarę możliwości, unikać sytuacji stresowych lub starać się spojrzeć na nie z innej perspektywy. Pozytywne myślenie jest bowiem najważniejszym elementem w walce ze stresem.

8 sposobów na pozbycie się stresu

  • Uśmiechaj się.
  • Zidentyfikuj stresory i wyeliminuj je.
  • Ważne żebyś umiał nazwać rzeczy, które Cię stresują.
  • Weź odpowiedzialność. Zawalcz o siebie – staw czoła problemom.
  • Zastosuj pogromcę zmartwień. Znajdź rzeczy, które lubisz, sprawiają Ci przyjemność.
  • Uporządkuj swoje otoczenie.
  • Wysypiaj się.
  • Zajmuj się jedną rzeczą naraz.
  • Uprawiaj ruch fizyczny.

Jak się nie stresować i opanować nerwy?

Nie tylko tryb życia ma wpływ na Twoje samopoczucie. Ważne jest też, jak radzić sobie ze stresem w konkretnych sytuacjach.

 

Jeśli z powodu stresu zdarzyło Ci się:

  • nie móc się skupić
  • krzyczeć
  • płakać
  • przeklinać
  • trzasnąć drzwiami
  • uderzyć ręką w stół lub rzucić przedmiotem

to znaczy, że nie radzisz sobie ze stresem. Zobacz skuteczne sposoby na stres poniżej:

 

Jak się nie przejmować?

Sytuacja, która wyprowadziła Cię z równowagi jest poza Twoją kontrolą. Jak się nie denerwować? Powtarzaj sobie w myślach, że nie masz na nią wpływu.

Pomoże Ci to zaakceptować fakt, że pewne rzeczy są poza Twoim zasięgiem. Dzięki temu łatwiej Ci będzie opanować stres.

Nie dramatyzuj

Zdarza Ci się widzieć przyszłość w czarnych barwach? Powtarzaj sobie, że to kwestia Twojego nastawienia. Postaraj się spojrzeć na sprawę obiektywnie. Dzięki temu, łatwiej Ci będzie odciąć emocje i poradzić sobie ze stresem.

Przykład sytuacji: „Nie wyrobię się z tym wypracowaniem na czas.” Jak się nie stresować? Zamiast przejmować się i stresować się tym, że nie zdążysz, przygotuj plan i przejdź do realizacji. W chwilach kryzysu powtarzaj sobie: „Na pewno zdążę”.

 

Pisz, co Cię gryzie

Zdenerwowałeś się w domu lub nie wiesz, jak poradzić sobie ze stresem w szkole? Zastosuj technikę, którą polecają psychologowie i terapeuci. Jeśli przelejesz swoje frustracje na papier lub klawiaturę, poczujesz ulgę i zapanujesz nad nerwami.

Przykład:

 Zdenerwował Cię kolega i chcesz mu „nawrzucać” w sms-ie. Myślisz:

 „Chyba jest niepoważny! Jak w ogóle można coś takiego napisać?!”

Jak radzić sobie ze stresem?

Napisz, co czujesz, ale nie wysyłaj wiadomości. Przeczytaj ją za godzinę. Zobaczysz, że zmienisz połowę odpowiedzi na mniej emocjonalną.

  

Nie nakręcaj się

Przykład:

Prowadzisz stresującą rozmowę i czujesz, że zaraz nie wytrzymasz? Jak się nie denerwować?

Powtarzaj sobie w myślach: „Odezwij się dopiero, gdy on skończy mówić.”

Dzięki temu łatwiej zapanujesz nad emocjami, zmniejszysz stres i sprawisz, że rozmowa będzie spokojniejsza.

Pamiętaj!

Gdy masz problem, nie radzisz sobie z emocjami bądź stresem porozmawiaj z kimś bliskim lub zwróć się o pomoc do specjalisty. Nie zostawaj z tym sam/a.