Logopeda szkolny


Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

„Czytaj, by być pewnym siebie.

Czytaj, by być w siódmym niebie.

Czytaj, żeby więcej wiedzieć.

Czytaj, żeby jaśniej myśleć.

Czytaj, żeby poznać świat.

Czytaj, nieważne ile masz lat.”

/Wiersz o czytaniu Renata Czajęcka/

 

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony jest 23 kwietnia. Data ta wybrana została jako symboliczna dla literatury światowej. Na ten dzień przypada rocznica urodzin lub śmierci wielu wybitnych pisarzy, m.in. rocznica śmierci Wiliama Szekspira.

Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii, gdzie tego dnia obchodzony jest dzień jej patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii obdarowywano w ten dzień kobiety czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew smoka pokonanego przez św. Jerzego. Później kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w formie książek.

 


ŚWIATOWY DZIEŃ ZESPOŁU DOWNA

21 marca to nie tylko początek kalendarzowej wiosny, ale także Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa, tzw. Dzień Kolorowej Skarpetki.

Data święta – 21 dzień trzeciego miesiąca nie jest przypadkowa, nawiązuje do wady genetycznej jaką jest zespół Downa. To właśnie dodatkowy, trzeci chromosom w 21 parze chromosomów powoduje występowanie tej wady genetycznej.

Celem tego dnia jest podniesienie świadomości na temat życia i potrzeb osób z zespołem Downa, a na znak solidarności ludzie na całym świecie zakładają w tym dniu kolorowe skarpetki.

Zapraszamy wszystkich uczniów do założenia tego dnia dwóch niepasujących skarpetek, symbolizujących niedopasowane chromosomy. Pokażmy, że integrujemy się z osobami z Zespołem Downa i ich rodzinami!

 


6 MARCA we wszystkich krajach Unii Europejskiej obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy. Święto zostało ustanowione w celu zwrócenia uwagi na to, jak ważna jest wizyta u specjalisty, gdy u dziecka pojawiają się trudności związane z mową.
KIEDY NALEŻY UDAĆ SIĘ Z DZIECKIEM DO LOGOPEDY???
Skorzystaj z konsultacji logopedycznej, jeśli Twoje dziecko:


⦁ Skończyło 12 miesięcy, a nie wypowiada żadnych, najprostszych słów (typu: mama, tata, baba, bobo itd.).
⦁ Skończyło 24 miesiące, a nie łączy dwóch elementów razem (np.: mama am, bobo je, tata aaa (tata śpi) ) i/lub wypowiada tylko kilka słów.
⦁ Skończyło 3 rok życia, a jego mowa jest bardzo niezrozumiała dla otoczenia (często rozumiesz go tylko Ty – jego mama).
⦁ Skończyło 3 rok życia, a zauważasz, że w wymowie zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np.: zamiast balon- palon, zamiast góra-kura.
⦁ Podczas mówienia wkłada język między zęby.
⦁ Wydaje Ci się, że cały czas mówi przez nos lub ma problemy ze słuchem.
⦁ Masz wątpliwości co do prawidłowej budowy jego narządów artykulacyjnych.
⦁ Skończyło 4 rok życia, a głoski s, z, c, dz wypowiada jako ś, ź, ć, dź
⦁ (np.: sanki- sianki).
⦁ Skończyło 4 rok życia, a w jego wymowie nie zauważasz pierwszych prób wymowy głosek sz, rz, cz, dż.
⦁ Skończyło 5 rok życia, a w jego wymowie nie zauważasz prób wymowy głoski [r].
⦁ Jest już uczniem pierwszych klas szkoły podstawowej, a ma ogromne problemy z nauką czytania i pisania.
⦁ Podczas czytania myli litery podobne (P-B, A-Y), przestawia litery w wyrazie lub wyrazy w zdaniu, pomija elementy zdania.
Pamiętajcie, nigdy nie warto odkładać konsultacji na później.

Pamiętajcie, nigdy nie warto odkładać konsultacji na później.

Dlaczego nie warto czekać aż problem rozwiąże się sam z czasem?

⦁ Dziecko, którego mowa rozwija się prawidłowo, już około 2 roku życia prowadzi pierwsze, proste „ rozmowy” z osobami, które go otaczają.
⦁ Jeśli Twój Maluch skończy 3 rok życia, a nie będzie mówił nadal, to pomyśl, ile fantastycznych rozmów z nim tracisz. To czas, którego nie da się już cofnąć!
Stwierdzenie, że mowa chłopców rozwija się później, jest bardzo utrwalone. Nawet jeśli tak jest, to nie ma powodu, aby nic z tym nie robić. Poza tym nigdy nie mamy pewności, czy to, że chłopiec nadal nie mówi spowodowane jest tylko tym, że jest chłopcem, czy może problem jest znacznie poważniejszy (ocenić to może tylko specjalista)?
⦁ Mózg dziecka jest najbardziej podatny na zmiany (pod wpływem terapii) do 3 roku życia. Właśnie wtedy efekty stymulacji mają szansę na bardzo szybkie uwidocznienie się. Ale nawet po skończeniu 3 roku życia, zawsze warto mieć na względzie zasadę, że im szybciej rozpoczniemy terapię, tym lepiej.
⦁ Konsultacja z logopedą nie musi zakończyć się koniecznością częstych wizyt. Może się okazać, że logopeda pokaże Wam ćwiczenia, które warto wykonywać w domu, poda cenne wskazówki, z którymi możecie poradzić sobie sami (to oczywiście zależy od problemu z jakim boryka się dziecko). Wtedy wystarczy wizyta kontrolna raz na jakiś czas.
⦁ Dziecko, które nie może porozumieć się ze światem, staje się coraz bardziej sfrustrowane i może reagować bardzo emocjonalnie. Pomyślcie: nie możecie powiedzieć o co Wam chodzi, co Was boli, co Wam się dzisiaj śniło, bo nikt Was nie rozumie! Koszmar, prawda? Nie rozumieją Was rówieśnicy, więc nie chcą się z Wami bawić. Nie fundujcie tego swoim Maluchom!

 


BUTELKI  Z „DZIÓBKIEM”

Ostatnio bardzo modne stały się butelki z tzw. „dzióbkiem”. Są łatwo dostępne, a w nich pyszne napoje, soki czy woda. Kupujemy butelki z dzióbkiem, bo są wygodne, małe i co najważniejsze dziecko się nie pobrudzi, a w niektórych butelkach, można nawet przekręcić specjalne pokrętło, by całkowicie zablokować zaworek. Na rynku pojawiło się również wiele bidonów z „dzióbkami” , kolorowe wykończenie z ulubionymi bohaterami dodatkowo zachęca dzieci. Czy to dobry wybór? Oczywiście w pierwszej kolejności popatrzymy na skład produktu, a co z butelką? Czy butelka z dzióbkiem jest właściwa i bezpieczna?

Jako logopeda i mama stanowczo odradzam picia z butelki z dzióbkiem. Podczas korzystania z takiego kubka nie pracują mięśnie warg, języka i policzków. Powoduje to poważne wady zgryzu, utrwala się nieprawidłowe połykanie płynów (połykanie niemowlęce-język w spoczynku), pojawia się nieprawidłowa wymowa głosek l, sz, ż, cz, dż, r oraz międzyzębowa realizacja głosek.

Co zamiast butelki z dzióbkiem?

Na spacer i do przedszkola polecam butelkę z rureczką, w warunkach domowych kubeczek. Podczas picia przez słomkę pracuje mięsień okrężny warg, mięśnie policzków. Dziecko ćwiczy cofanie języka, utrzymuje prawidłową pozycję żuchwy oraz pierścień zwierający gardło.

A co z innymi kubkami dostępnymi na rynku?

Kubek niekapek nie jest dobrym wyborem, bowiem picie  z niego jest zbliżone do picia z butelki, czyli do ssania, język nie pionizuje się (leży na dnie jamy ustnej), co wpływa negatywnie na wymowę głosek szumiących (sz,cz,ż,dż) oraz r i l. Dodatkowo język napiera na ząbki dziecka co może powodować wadę zgryzu, seplenienie międzyzębowe.

Ostatnio modne stały się kubki typu 360 stopni, a w rekomendacji napisane jest, że podobnie się z niech pije jak z kubka otwartego. Niestety i w tym wypadku narządy artykulacyjne układają się podobnie jak przy niekapku i dziecko zasysa płyn.

Drodzy Rodzice do szkoły i na spacer zabierajcie bidony/butelki ze słomką!

 

Z NASZEJ SZKOLNEJ STOŁÓWKI ZNIKNĘŁY NAPOJE Z DZIÓBKIEM, DZIECI NA PODWIECZOREK DOSTAJĄ SOCZEK Z RURECZKĄ.

 

Sylwia Gołąb logopeda